Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Contactgegevens:
Stijn Vercauteren
Kasseitje 71B
9080 Lochristi
M: +32 499 75 16 27
E: stijn@ballonvaarten-sv.be
www.ballonvaarten-sv.be
Algemeen
Elk van onderstaande voorwaarden is van toepassing op elk van onze operaties en voor elke betrokken passagier en klant. ingeval van minderjarigen zal de meerderjarige verantwoordelijk (ouder, voogd,…) de verantwoordelijkheid dragen tot het naleven van deze voorwaarden.
De aankoop van een ballonticket
1.1 Klanten kunnen via internet, email, telefonisch of persoonlijk contact bij de operator hun gewenste tickets te bestellen.
1.2 Pas na bevestiging door de operator is deze aankoop / reservatie definitief
een voucher met een uniek volgnummer, en/of
een bevestiging van de reservering (indien er reeds datum vastgelegd werd), en
bijkomende informatie over de werking
1.3 Bij de bestelling kan, online of in direct contact met de operator een datum worden gereserveerd of een cadeaubon worden aangevraagd.
1.4 De vouchers zijn overdraagbaar aan andere personen, maar zijn nooit terugbetaalbaar.
Reserveren en plannen van een ballonvaart
2.1 Met een voucher kan de klant bij de operator een ballonvaart inplannen.
2.2 De operator bevestigt de reservatie (datum + aantal gereserveerde passagiersplaatsen.
2.3 Wanneer de klant binnen de 5 werkdagen voorafgaand aan de geplande datum, dan vervalt de reservatie. De ticket(s) zijn wel overdraagbaar, dus in dat geval kan de klant zijn reservatie doorgeven aan een andere persoon die zijn/haar plaats inneemt.
2.4 De voucher kan pas gebruikt worden om een datum af te spreken indien deze integraal is betaald.
2.5 De operator en/of de piloot kan beslissen de ballonvaart niet te laten doorgaan wanneer de (weers)omstandigheden niet toelaten de ballonvaart in gegarandeerd veilige omstandigheden uit te voeren. Deze beslissing is nooit voor discussie vatbaar en zal nooit aanleiding geven tot enige vorm van schadevergoeding of terugbetaling van de reservatie. De klant reserveert vervolgens een nieuwe datum voor de ballonvaart.
2.6 De voucher vervalt 1 jaar na uitgifte. De uitgiftedatum staat op de voucher vermeld. Heeft de passagier na verloop van 1 jaar geen contact opgenomen met de operator om de ballonvaart in te plannen, dan verloopt de geldigheid van de reservatie. Een verlopen voucher geeft geen recht op eender welke vergoeding, doch kan heropend worden mits betaling van 25% van de reservatie, en dit aan de actuele tarieven dewelke op de website zijn terug te vinden.
2.7 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen wordt de ballonvaart gemaakt vanaf één van de vaste opstapplaatsen van de operator.
De uitvoering van de ballonvaart
3.1 De operator zal de ballonvaart zorgvuldig, professioneel en met inachtneming van toepasselijke wet- en regelgeving uitvoeren.
3.2 Een luchtballon is niet stuurbaar, maar gaat mee met de luchtstroming (windrichting). Om die reden kan het gebeuren dat de ballonvaart anders loopt dan verwacht. Een vooraf besproken vaarrichting, duurtijd en vlieghoogte tijdens de ballonvaart is steeds gebaseerd op een schatting en op ideale omstandigheden. De keuze van de exacte opstijglocatie valt onder verantwoordelijkheid van de piloot en zal afhankelijk zijn van de windrichting en -snelheid op het moment van de vaart. Het overvaren van een gewenste locatie (bijv. eigen woonplaats van de passagier) kan om deze reden dus nooit gegarandeerd worden.
3.3 De operator en/of ballonpiloot kan op elk moment beslissen de ballonvaart niet te laten doorgaan wanneer hij/zij van mening is dat de (weers)omstandigheden een gegarandeerde veilige ballonvaart niet toelaten. Ook het vroegtijdig afbreken van de vaart valt onder de verantwoordelijkheid van de piloot en kan nooit aanleiding geven tot enig verhaal, recht op schadevergoeding of terugbetaling van de reservatie. Zie art. 2.5.
3.4 Passagiers zijn verplicht melding te maken bij de operator en/of piloot van medische informatie die invloed kunnen hebben op het veilige verloop van de ballonvaart en/of de veiligheid van de passagier tijdens de verschillende fases van de ballonvaart. Het gaat hier om bijv.: zwangerschap, protheses, rug- of nekklachten, spierziekten, mentale instabiliteit, suïcidale gedachten, etc. (niet limitatieve lijst). Afhankelijk van deze medische toestand zal de piloot in eer en geweten inschatten of de desbetreffende passagier geschikt is om aan de ballonvaart deel te nemen. Hierbij zal o.a. de weerssituatie een belangrijke factor zijn. De beslissing om desbetreffende passagier niet te laten deelnemen aan de ballonvaart is niet voor discussie vatbaar en zal geen recht geven op enige schadevergoeding of terugbetaling van de reservatie. In overleg en mits uitdrukkelijke goedkeuring van de operator kan desbetreffende passagier aanspraak maken op een nieuwe datum. Deze beslissing is louter van toepassing op desbetreffende passagier en niet op medereizigers uit hetzelfde gezelschap. Beslist dit gezelschap deels of volledig om deze reden ook niet deel te nemen aan de ballonvaart, dan zal dit worden aanzien als een ‘no show’ waardoor de gehele reservatie onherroepelijk verloren gaat. Het volledige gezelschap heeft vervolgens geen recht op enige schadevergoeding, terugbetaling of herplannen van de reservatie.
3.5 Het recht om met de voucher een ballonvaart te maken vervalt in de volgende gevallen:
- Als de klant niet of niet tijdig verschijnt op de vermelde locatie en tijd.
- Als de klant voor de start van de ballonvaart geen geldige voucher en reserveringsformulier kan overhandigen
- Als volgens de administratie van de operator geen betaling van de voucher is ontvangen en de klant op dat moment geen overtuigend bewijs van betaling kan overhandigen.
- Indien de klant zich aanbiedt in een toestand die een mogelijk gevaar oplevert voor hemzelf/haarzelf, de piloot, de teamleden of de medepassagiers, zoals dronkenschap, ongeschikte medische conditie, zwangerschap, onder invloed van verdovende middelen, etc.).
In al deze gevallen wordt de ballonvaart geacht te zijn gemaakt. De voucher verliest hierdoor zijn geldigheid.
3.6 De deelnemers aan de ballonvaart dienen zich te houden aan de door de piloot en andere medewerkers van de operator gegeven instructies. Dit geldt voor, tijdens en na de ballonvaart.
3.7 De aansprakelijkheid van de operator is opgenomen in het verzekeringsdossier dat in overeenstemming is met de strikte Europese regelgeving
3.8 De aansprakelijkheid van de operator is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van de operator wordt uitbetaald. Lees ‘Verzekeringsvoorwaarden‘.
Betaling
4.1 Betaling van de factuur voor een voucher is ook verschuldigd als (nog) geen ballonvaart is gemaakt
4.2 Betalingen aan de operator dienen plaats te vinden binnen 10 dagen na factuurdatum en in ieder geval minimaal 2 werkdagen voor de ballonvaart.
4.3 Als tijdige betaling uitblijft, is de klant vanaf de vervaldatum van de factuur een rente over het factuurbedrag verschuldigd van 2% per maand. Bij de eerste aanmaning wordt € 25,- administratiekosten in rekening gebracht. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de schuld op de vervaldag zonder ernstige redenen, wordt, na vergeefse ingebrekestelling, het schuldsaldo verhoogd met 12% met een minimum van € 50;- en een maximum van € 1500;-, zelfs bij toekenning van termijnen van spijt. Als de operator de incasso van de vordering uit handen heeft gegeven is de klant alle gemaakte incassokosten verschuldigd, met een minimum van € 125,-.
4.4 Betalingen strekken altijd eerst in mindering op de verschuldigde kosten en rente.
Klachten en geschillen
5.1 Klanten die ontevreden zijn over de uitvoering van de overeenkomst kunnen bij de operator schriftelijk een klacht indienen. Deze zal, na de klant daarover zo nodig te hebben gehoord, deze klacht zorgvuldig en schriftelijk beantwoorden.
5.2 Het indienen van een klacht geeft de klant geen recht op opschorting van (betalings-)verplichtingen.
5.3 Klachten dienen, op straffe van verval van recht, zo spoedig mogelijk te worden ingediend, doch in ieder geval binnen de 10 dagen na het voorval waarover wordt geklaagd.
5.4 Op deze overeenkomst is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing. Enkel de rechtbank in het arrondissement waar de operator gevestigd is, is bevoegd.
Verzekeringsvoorwaarden
Op de opstijglocatie, vóór het opzetten van de ballon krijgt elke passagier een uitgebreide veiligheidsbriefing. Hierin worden alle veiligheidsaspecten bij elke fase van de ballonvaart uiteengezet. Tijdens elk van deze fases van de ballonvaart worden de desbetreffende veiligheidsaspecten, afspraken en instructies herhaald zodat passagiers duidelijk weten hoe zich te gedragen, waarmee rekening te houden en welke acties wel/niet te moeten/mogen doen.
Bij invullen van passagierslijst en of ondertekenen via de tablet digitaal. Verklaart de passagier bij deze kennis te hebben genomen van de hierna vermelde informatie en veiligheidsraadgevingen, genoteerd te hebben dat deze raadgevingen absoluut nageleefd moeten worden :
6.1 Voor de vaart:
- Een briefing te hebben ontvangen, kennis hebben genomen van duidelijke landings instructies.
- Meld zwangerschap aan de piloot.
- Neemt elektronica zoals: gsm, videocamera’s en fototoestellen mee op eigen risico.
- Weet dat kleren en schoenen bevuild kunnen worden.
- De piloot en operator in opdracht zelf enkel aansprakelijk kunnen worden gesteld voor een maximum bedrag waarvoor men verzekerd is. Het maximum bedrag is vermeld in de polis van AXIS.
6.2 Tijdens het opblazen van de ballon en/of tijdens de vlucht:
- Niet in de nabijheid van het touwen/kabels vertoeven, behoudens wanneer men vraagt mee te helpen (basistaken) bij de operaties.
- Het gezichtsveld van de piloot niet hinderen tijdens de verschillende operaties.
- In geen geval de gasleidingen of het touwwerk voor het besturen van de ballon aanraken.
6.3 Tijdens de landing, die hard kan zijn :
- De knieën licht plooien om de schok op te vangen.
- Zich vasthouden aan de handvatten, die zich bevinden aan de binnenkant van de mand.
- Zijn knieën of andere ledematen niet plaatsen tegen of in de nabijheid van delen van de ballon of toestellen die pijn of kwetsuren veroorzaken (brandblusapparaten, gasflessen, …).
- De handen niet buiten de mand houden.
- In de mand blijven tot de toelating gegeven wordt om uit te stappen.
6.4 Elke passagier verbindt zich ertoe de bevelen van de piloot in alle omstandigheden na te leven.
6.5 Alle persoonlijke spullen zoals gsm fototoestellen, brillen, etc. veilig op te bergen. De operator, noch de piloot kan nooit verantwoordelijk worden gesteld voor het verlies van of schade aan persoonlijke spullen.
6.6 Wie aan boord stapt in één van onze ballonmanden aanvaard stilzwijgend bovenstaande voorwaarden. Deze voorwaarden kunnen ten aller tijde geconsulteerd worden via onze website.